Odpiralni čas:
 
ponedeljek - petek:
11.00 - 19.00
 
 
 
 
 
 
 
 

Festival Svetlobna gverila: IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter

30 September 2014 > 08 Oktober 2014 Vljudno vabljeni na ogled razstave Izland & jesusonecstasy z naslovom Soundlighter, v torek, 30. septembra 2014, ob 21. uri, v Galerijo Alkatraz, AKC Metelkova mesto. Razstava je del festivala Svetlobna gverila. Razstava bo na ogled tudi v soboto, 4. oktobra od 15.00 do 23.00.

Instalacija vzpostavlja biotop v povratni zanki med tekočinami, zvokom in svetlobo. Člana tandema IZLAND mešata kemijske raztopine različnih gostot z barvili in prašnimi delci, ki jih potapljata v vodo in topita z alkoholi, nakar pretakanje v akvariju projicirata v prostorsko komoro. jesusonecstasy zajema svetlobni iznos in ga preko digitalnega sintetizatorja zvoka pošilja nazaj v prostor. Zvočne frekvence v zaključeni zanki povzročajo vibracije tekočin, medtem ko posamezne snovi v sistemu določajo valovne dolžine in hitrosti potovanja frekvenc. Celoten sistem je odziven na okoljske spremembe, prav tako pa reagira na prisotnost publike, ki vstopa v notranji prostor instalacije, zamejene s cilindrično projekcijsko površino. V Soundlighterju se srečamo tudi s problematiko hitrosti navideznega realnega časa, ki rabi mikro sekunde, da iz zajema kamere prepotuje pot v računalniški vmesnik: realni čas tako v resnici ni realen, temveč se neprestano odmika...
Soundlighter je zvočno-svetlobni inštrument za prenos zvoka in svetlobe v realnem času, pri katerem skupek svetlobnih pogojev v instalaciji določa kar se sliši in ne kar se vidi. Instalacija med tekočino, vseprisotnim zvokom in breztežno svetlobo vzpostavlja biotop v povratni zanki. Pretakanje materialov avtorji zajemajo z visokoresolucijskimi kamerami in projicirajo na kupolo na vrhu instalacije, ta odbija svetlobo in jo razprši v prostorsko cilindrično komoro, po kateri so razporejene štiri linije fotouporov, ki opravljajo funkcijo tipal. Na svetlobo občutljivi upor ne določi intenzitete določene frekvence, temveč prevaja svetlobni iznos v obliko zvočnega valovanja (waveform) v realnem času. Vsak fotoupor je točka v času in vsaka linija fotouporov zareza v času. Sintetizacija zvokov ne temelji na aditivni sintezi, temveč na računanju upornosti v odnosu do lokacije in časa. Digitalni manipulator zvoka (Arduino) prevede svetlobno stanje v prostoru v zvočne frekvence, ki v zaključeni povratni zanki povzročajo vibracije na membrani in usmerjajo pretakanje tekočin.

Na podlagi lastnega sistema za mešanje kemijskih raztopin različnih gostot z barvili in prašnimi delci, ki se potapljajo v vodi in topijo z alkoholi, sta IZLAND zgradila kimatični tonoskop, da bi izrisovala fluidne vzorce in s tem napravila zvočne valove, ki tresejo membrano, po kateri se razprostirajo zvočne vibracije, vidne. Tonoskop ne povzroča konstantnih vzorcev, temveč vedno spreminjajoča se valovanja in neprestano prehajanje. Pri njunih »kemijskih poskusih« so ju doslej zanimala predvsem likovna oziroma barvna razmerja med tekočinami, tokratni vizualni iznos pa temelji izključno na svetlobnem učinku barvil, olj, tinktur ... Za delovanje instalacije sta pomembna predvsem dva vizualna dejavnika: močni kontrasti in dinamika oziroma hitrost gibanja delcev na tonoskopu, zato iščeta ostre svetlobne prelome med projiciranjem črne in bele svetlobe, kajti monotona in statična svetloba izenači upornost v vseh tipalih (fotouporih) in povzroči tišino. Zvok, ki ga slišimo v instalaciji temelji na razlikah in gibanju, mirovanje pa je za instalacijo podobno kot za žive organizme nemogoča ali mrtva situacija.
Zvočni in programski del instalacije je zasnoval jesusonecstasy na podlagi dolgoletnega razvijanja DIY sintetizatorjev zvoka. Postavil je sistem stodvajsetih fotouporov na štirih navpičnih linijah, po katerih je določil obliko valovanja osnovnega signala, ki se spreminja glede na svetlobo. Sistem deluje kot generator za obliko valovanja. Pri kodiranju posamezne barve zvoka je razpolagal s tridesetimi vrednostmi, ki jih sistem zajema s fotoupori, med katere je vštel tudi povprečne vrednosti med njimi, da je pridobil na resoluciji zvoka v času. Štiri navpične linije določijo štiri signale, ki so združeni v tonoskopu in zbujajo tekočino v gibanje. Hkrati se predvajajo kot zvočne frekvence na centralnem rotirajočem se Leslie zvočniku, v katerem se zvok odbija in razprši na vse strani komore. Zvočnik in odbojna kupola delujeta po sorodnem principu krožnega razprševanja zvoka ali svetlobe po celotni komori iz centra navzven. Poleg tega vsak posamezen signal predvajajo tudi iz zvočnika linearno od navpične linije fotouporov v smeri proti centru.

Mehanizem za sprožanje povratne zanke med zvokom in svetlobo, ki je glavna raziskovalna naloga v instalaciji, se stika s konstrukcijo v centru komore. Čeprav ne moremo govoriti o začetku ali koncu tega krogotoka, bi hipotetično lahko sprožili instalacijo iz točke mirovanja že z dotikom na vodni gladini ali osvetljevanjem fotouporov. Instalacija je odzivna, ker obiskovalci lahko v njej sprožajo reakcije, vendar njihova prisotnost ni bistvena za njeno delovanje. Sestavljena je kot samostojna živa tvorba, ki lahko stopi v dialog s človekom, vendar ta ni bistven za delovanje organizma.
Posamezni deli materije v Soundlighterju ločujejo temeljne razlike v fizikalnih lastnostih, ki določajo hitrosti potovanja zvočnega in svetlobnega valovanja. V vodi se zvok giblje s hitrostjo, ki je odvisna od gostote, tlaka in temperature. Od slednje je odvisna tudi hitrost potovanja zvoka v zraku, te hitrosi pa ne določata jakost ali frekvenca, temveč lastnosti zraka, ki se spreminjajo tudi s prisotnostjo publike. S svetlobo je v fizikalnem smislu povsem drugače. Ona ne rabi nosilca (zraka), da bi potovala. Kljub svetlobni hitrosti, se v SoundLighterju srečamo še z eno hitrostjo: hitrostjo navideznega realnega časa, ki rabi mikrosekunde, da iz zajema kamere prepotuje pot v računalniški vmesnik in določa tonaliteto zvočnega iznosa. V teh hitrostnih premikih se ne dogaja nič nadsvetlobnega, temveč same »podsvetlobne« hitrosti. Realni čas ni realen, temveč se neprestano odmika, ne gre niti za realni prostor ali kot reče Virilio o hitrosti: ... to ni stvar projekcije objektov in podob, temveč gibanja in izginjajočih pokrajin.

Ida Hiršenfelder


IZLAND (Gašper Milkovič Biloslav in Marko Vivoda) razvijata nove pristope VJ-anja. Distancirata se od digitalnega ustvarjanja in se usmerjata v analogno izkušnjo. Oblikovala sta vizualne podobe koncertov zasedbe Silence s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija v Cankarjevem domu leta 2012; z vizualnim materialom spremljata elektronsko zasedbo Random Logic; nastopila sta na reviji za moško modo Pitti Uomo v Firenzah in na otvoritvi Kina Šiške v sezoni 2012/2013. Gašper Milkovič Biloslav (1984) je leta 2011 zaključil študij filmskega in video snemanja na Akademiji dramske umetnosti v Zagrebu, kjer trenutno nadaljuje magisterijski študij. Marko Vivoda (1986) je aktiven na področju vizualne umetnosti, videa, VJ-janja, transformiranja javnega prostora in ambientalnih postavitev s svetlobnimi viri. Od leta 2008 aktivno skrbi za vizualno podporo producentom elektronske glasbe (Yanoosh, Loudspeaker Alliance, bil je tudi ustanovni član zasedbe Walter Flego, ki je bila izbrana na Klubskem maratonu Radia Študent leta 2011).

Mitja Cerkvenik (1982) alias jesusonecstasy je diplomiral na Fakulteti za računalništvo in informatiko z izdelavo sintetizatorja zvoka z MIDI vhodom in ritmičnega sekvencerja (ritem mašina). V zadnjih letih je ustvaril glasbo za gledališke predstave (Metamorfoze 1 in 2), kratke in dokumentarne filme (Umirajoča tišina, Zabijačka – oba nagrajena na kulturno umetniškem natečaju »Istria Nobilissima« leta 2007 in 2012). Glasbene spretnosti izkazuje tudi z remixi (Lollobrigida – zmagal na MTV natečaju leta 2009). Soustvarjal je videospote za svojo glasbeno skupino »Sirote«. Razvija elektronske glasbene inštrumente in efekte. Zaposlen je v podjetju SMT (P&P group), ki izdeluje elektronska vezja.

http://wiki.ljudmila.org/Soundlighter

Zahvala: Andrej Koruza, Kaja Kisilak, Tim Marc, Robertina Šebjanič, Egon Stanič, Albin Cerkvenik, Samuel Simonovič, Marko srt. 22, Matija Milkovič-Biloslav, Jani Černe, Uroš Veber, Katerina Mirović, Ida Hiršenfelder, Miha Zupan, Borut Cajnko, Marko Kociper, Tina Dolinšek, družine Vivoda, Cerkvenik in Milkovič-Biloslav, Daniela Zajc, Nataša Pijaža, Lea Bradašević, Luka Kaše, Mateja Tomažinčič, David Malnar , ...

Produkcija: Ljudmila, laboratorij za znanost in umetnost in Zavod projekt Atol
Koprodukcija
: Strip Core/Forum Ljubljana in KUD Mreža/Galerija Alkatraz
Fotografije: Damjan Kocjančič.

Celotni program festivala Svetlobna gverila si lahko ogledate tukaj.



IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter IZLAND & jesusonecstasy – Soundlighter Soundlighter soundlighter partnerji